dimarts, 8 de desembre del 2009

La WebQuest

Que són:

Una proposta didàctica de recerca guiada, que utilitza principalment recursos d’Internet. Té en compte el desenvolupament de les competències bàsiques, contempla el treball cooperatiu i la responsabilitat individual, prioritza la construcció del coneixement mitjançant la transformació de la informació en la creació d’un producte i conté una avaluació directa del procés i dels resultats

A continuació exposaré una d’aquestes propostes, trobada a la web, http://webquest.xtec.cat/enlla/?cat=102 , dins la categoria d’acollida i multiculturalitat.

El tema de la WebQuest és, Com evoluciona una hort. Una WebQuest adreçada als alumnes d'aules d’acollida de secundària aplicant la teoria de les Intel•ligències Múltiples.

Basada amb el llibre: “L’evolució d’un hort, al llarg d’un any” de Núria Alart. Premi d’educació Pau Vila 2004 ICE (UB)

La realització d’aquest material forma part d’un projecte de recerca, elaborat gràcies a una llicència retribuïda concedida pel Departament d’Educació i Universitats de la Generalitat de Catalunya (DOGC núm.: 4699 de 17.8.2006)

Dissenyada per: Núria Alart (nalart@xtec.cat) 2007

La seva tasca a realitzar és:
Fer un treball col.laboratiu amb el qual realitzaran recerques a Internet, observació de l'entorn, discussió en petits grups i posada en comú a l'aula. Per això haran d’estar disposats a xerrar molt, i posar-se d’acord amb els demés companys/es.

Hauran buscat el nom de les hortalisses i hauran de fer un extens i nou vocabulari per a la construcció d’un dominó, les hauran de classificar, representar l’evolució d’una hortalissa, posar lletra a una melodia, plantar llavors i fer menjars com: pa en tomàquet.

Per a fer tota la feina han fet grups de tres persones escollint el secretari, el coordinador i l’investigador.
Cadascú amb una feina diferent a fer, per després posar-la en comú.

L’investigador: buscarà la definició de les paraules següents en català i farà una taula en un full en Word.
Hort, hortalisses, fava, pastanaga, carxofa, enciams, rave, escarola, pèsol, pebrot, albergínia, col, all, col-i-flor, bròquil, tomàquet, ceba, espinacs, carbassó, i d’altres que vulgueu afegir

El secretari: classificarà totes aquestes paraules segons la seva recol•lecció i consumició a les diferents estacions de l’any. Seguint l’exemple en un full (Word)

El coordinador: farà una traducció del nom de les hortalisses treballades, del català als diferents idiomes dels seus companys del grup, fent una taula.

Visitaran un hort que el professor els proporcionarà si no en tenen cap a d’institut.

Entre tots tres escoltaran música, li posaran una lletra sobre el tema “les hortalisses” o bé “l’hort” i copiaran en un pentagrama la melodia. La cançó es diu: “El ball de la civada”, dansa popular catalana.
És una dansa molt estesa, antigament ballada només pels homes. Sembla que la civada és la gramínia de conreu més antiga a Europa. La cançó que acompanya aquesta dansa presenta petites variants segons el lloc on era cantada

La cançó parla de diferents tasques, que es van canviant segons la feina a fer amb la civada: cavar, llaurar, sembrar, segar, lligar, garbonar, batre, garbellar, ensacar, moldre, portar, pastar, enfornar, coure i menjar

Escoltaran aquests arranjaments sobre la cançó: i faran diferents acompanyaments amb instruments de percussió que tindran a la classe

Tots tres faran un dòmino sobre sis hortalisses preferides

Tots tres buscaran la recepta de: “Pa amb tomàquet” l’adjuntaran en un full per després enganxar-la en el mural del grup

Entre tots tres faran un mural sobre totes les activitat:
Les definicions de les diferents hortalisses.
Les traduccions de les diferents hortalisses.
Les classificacions de les diferents hortalisses.
Fotografies de: dòmino de les hortalisses, interpretant la cançó, la recepta del pa amb tomàquets, etc.
Un mapa mental de l’hort i les hortalisses

Individualment faran un mapa mental sobre l’hort

L’avaluació la farà el professor que ha seguit amb el grup tot el recorregut de les feines que han fet. Aquesta la realitzarà mitjançant una Rubrica d’avaluació global ( treball en grup, organització de la feina, recerca d’informació, presentació,contingut de la presentació, Nota final i comentari del professor) i una d’avaluació de l’exposició oral del mural ( preparació, interès, la veu, temps i suport).

Aquest projecte és molt interessant ja que es treballen diferents assignatures des de un mateix tema, l’evolució de l’hort. Fa conèixer als nens i nenes nouvinguts aquelles hortalisses que possiblement no existeixen al seu país. A més, fa que s’incorporin i coneguin la nostra cultura. Tant en el menjar, com amb les tradicions, com en la música, el jocs,... I també fa que aprenguin la llengua catalana.
Crec que aquesta manera de treballar és molt positiva, ja que el nen aprèn amb experiències, investigació i creació.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada