divendres, 4 de desembre del 2009

Metàfores. L'ordinador com a eina educativa

La metàfora tutorial: l’ordinador com a tutor

En aquesta metàfora es fa referència a que l’ordinador pot fer la funció de tutor.
Utilitzant la paraula tutor com a algú que ensenya, que fa fer exercicis i avalua.
La metàfora aporta el concepte ensenyament - aprenentatge.
L’ordinador tutoritza el procés d’aprenentatge realitzat per l’estudiant, mitjançant programes d’exercici i pràctica. En aquests es té present d’una banda la individualització del procés d’aprenentatge i la formulació de preguntes i, d’una altra, la presentació d’informació significativa que ajudi l’alumne a avançar.

Un exemple d’aquest tipus de programes seria les activitats de JClic.
Per exemple, donen informació, mitjançant fotografies, d’eines de laboratori, després et fan fer uns exercicis amb ajuda i per acabar t’avalua fen-te fer, nous exercicis, però sense ajuda.

La metàfora de la construcció: L’ordinador com a alumne.

En aquesta metàfora es fa referència a que el mestre ha de fer primer d’aprenent abans d’ensenyar quelcom cosa.
És una visió de l’ús educatiu de l’ordinador centrat en l’alumne. Ell és qui controla la màquina i no a l’inrevés.
L’alumna és qui “ensenya”, donant instruccions a l’ordinador per indicar-li les tasques que ha de fer.

Un exemple d’aquest tipus de programes és El Logo.
L’alumne dóna instruccions a una tortuga i aquesta realitza el que ell ha pensat i ha ordenat. En aquest programa es treballa geometria.

Un altre exemple és el joc del robot que ha de trobar el tresor. Un nen fa de robot i l’altre mitjançant ordres l’ha de fer arribar on està el tresor.

La metàfora del laboratori: l’ordinador com a simulador

Aquesta metàfora fa referència a l’aprenentatge per descobriment. Com va dir Piaget, el nen passa per una etapa de desenvolupament cognitiu on el que aprèn ho realitza mitjançant el descobriment.

Un exemple de programa és el Crayon Physics. L’usuari pot interactuar amb el sistema dibuixant objectes que seguiran un moviment natural seguint la llei de gravetat.

Una altre exemple és el de la Doctora xinxeta. La interacció amb el sistema fa que el nen aprengui les condicions que afavoreixen el creixement d’una planta.

Un exemple alternatiu és fer un experiment amb aigua, vinagre i oli.
En un vas mesclem aigua i vinagre. Resultat es mesclen els dos líquids, per tant les densitats són semblants.
En un altre vas mesclem aigua i oli. Resultat no es mesclen els dos líquids, per tant les densitats són molt diferents.

La metàfora de la caixa d’eines: l’ordinador com a eina.

Aquesta metàfora fa referència a que l’ordinador ens pot simplificar algunes tasques per fer certs treball.

L’ordinador actua com un amplificador de l’experiència d’escriure, dibuixar, classificar. Permet fer aquestes tasques de forma estimulant i eficaç.

Un exemple seria fer un dictat en el WORD.
En ajuda amb la cal•ligrafia, podem marcar les faltes amb diferents colors sense necessitar retolador, els alumnes poden marcar les correccions amb un altre color,...

Un altre exemple serien els programes de matemàtiques, programes de llengua catalana per les aules d’acollida, alguns exercicis de edu365,...

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada