dilluns, 7 de desembre del 2009

PROJECTE TELEMÀTIC

Els projectes telemàtics són una manera innovadora de treballar el currículum en què els rols de l’alumnat i del professorat són diferents dels que habitualment es desenvolupen a l’escola. Seure en una cadira i esperar a veure què diu el mestre o la mestra, copiar del llibre o la pissarra i deixar la ment en blanc, són actituds i situacions que no són vàlides en la dinàmica del procés d’aprenentatge que aquí es planteja.

Què són:

• Una activitat didàctica basada en Internet
• Una forma integrada de treballar un centre d’interès educatiu que permet el desenvolupament de diferents capacitats bàsiques
• Un recurs que permet aconseguir uns objectius i adquirir uns coneixements relacionats amb el currículum escolar i connectats amb el món real.
• Una forma de produir coneixements a partir d’una tasca col•lectiva, amb aportacions de diferents grups i persones.

La seva estructura bàsica:

• La presentació del projecte i del personatge que animarà el projecte
• Les activitats. Presentació, treball de les propostes didàctiques ( segons projecte) i acomiadament.
• Espai de treball comú que facilita al compartir les activitats amb altres grups.
• Guia didàctica pel docent.

EL PROJECTE DELS SENTITS

http://www.lacenet.org/sentits/


Sàlix i els sentits

Es tracta d’un projecte pensat per facilitar el treball dels sentits a l’educació infantil.
El fil conductor és un personatge de ficció -en Sàlix- que introdueix cada sentit i proposa unes activitats.
Totes les escoles participants tenen una caixa amb materials relacionats amb els sentits. Des de la coordinació del projecte es fan suggeriments per utilitzar els materials i es proposen activitats, algunes de les quals estan encaminades a completar la pròpia caixa amb les creacions i les aportacions dels nens i nenes.
Al llarg del projecte, de forma puntual, es demanen a les escoles unes senzilles aportacions (bàsicament d’imatges) per via telemàtica, que es van incorporant a la web

Objectius

• Potenciar el treball cooperatiu entre mestres i alumnes.
• Fomentar l’ús de les tecnologies de la comunicació.
• Aportar materials i recursos per a l’estudi dels sentits

Edat/Nivell
Educació infantil 4 o 5 anys (es recomana que hi participi un sol nivell per centre)
Idioma del projecte
Català.

Àrees curriculars
• Descoberta d’un mateix.
• Descoberta de l’entorn natural i social.
• Intercomunicació i llenguatge

Podeu descarregar un document (en format PDF) amb el detall dels objectius referencials que es treballen en el projecte.

Trobo que és un projecte força interessant ja que els nanos experimenten tots els sentits que tenim i aprenen a relacionar-los. A més a la pàgina hi trobem jocs, propostes didàctiques, contes, ...
Aquest projecte l’han realitzat diferents escoles i totes elles han trobat bons resultats.
A més, s’han adreçat a un personatge, en Sàlix, per tal d’explicar el que han anat fent i posar-ho en comú amb les demés escoles.

Treballant el gust, les diferents escoles han:
Treballat el tema de la cuina, fent dinars, pastissos, parant la taula,..

Treballant l’oïda, les diferents escoles han:
Treballat el tema dels diferents instruments, han escoltat diferents cançons i les han après, han construït instruments,....

Treballant la vista, les diferents escoles han:
Treballat el tema de la pintura fent personatges de diferents colors, han realitzat quadres utilitzant un mateix color però de diferents tonalitats,....

Treballant l’olfacte, les diferents escoles han:
Realitzat exercicis amb els ulls tapats esbrinant el que oloraven, han fet colònies de diferents herbes aromàtiques, flors amb diferents aromes,...

Treballant el tacte, les diferents escoles han:
Realitzat experiments mitjançant les mans, tocant tactes diferents, han après a fer massatges, experiments amb les coses que suren i les que no,....

És força interessant, no? És una manera d’aprendre molt sense tenir que escoltar les típiques classes magistrals, que molts cops, no aconsegueixen l’objectiu d’ensenyar.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada